Datoriile CFR Călători la plata energiei, în condiţiile de consumator captiv în care zace de ani întregi, au ajuns la 500 de milioane de euro. Din această sumă, aproximativ 230 de milioane de euro reprezintă numai penalităţile. Prin noua rectificare bugetară, Ministerul Transporturilor va plăti această datorie, dar numai cu condiţia renegocierii penalităţilor. Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a precizat şi că serviciile de energie vor fi în sfârşit externalizate, trecând de la CFR SA către Electrificare SA. Prin această măsură se urmăreşte reducerea costurilor cu 30%. În urmă cu mai puţin de două luni, delegaţia FMI aflată în România s-a declarat absolut şocată de datoriile CFR Călători la plata energiei. Delegaţia Fondului a precizat
atunci că nu are soluţii pentru această "anomalie". "Nici ei nu pot oferi soluţii pentru această anomalie, nu s-a ajuns la o soluţie", a declarat atunci Silvia Vlăsceanu, directorul general al Asociaţiei Companiilor de Utilităţi din Energie, după o discuţie cu delegaţia Fondului.
Jurnalul Naţional a arătat în urmă cu puţin timp faptul că sistemul feroviar românesc, unul dintre cei mai mari consumatori de energie electrică din ţară, achiziţionează energia la preţ dublu faţă de restul consumatorilor de pe piaţă. Aşa se face că facturile către Electrica sunt plătite la preţ exorbitant, ajungând la o medie de 0,4815 bani/kW/h. De altfel, "atenţia" de care se bucură CFR-ul face cu mult mai uşoară şi viaţa băieţilor deştepţi din energie. Timp de mai bine de două săptămâni, solicitarea noastră privind energia electrică s-a plimbat între CFR SA şi CFR Călători, cele două companii aruncând factura de la una la alta. În cele din urmă, după un circuit demn de Kafka, companile au lămurit situaţia energiei CFR. Practic, lucrurile stau în felul următor: CFR SA, compania care răspunde de infrastructură, este şi deţ