Au fost posetele, parfumurile, laptopurile, tigarile. Regi incontestabili ai contrafacerii, chinezii au adaugat expertizelor un nou produs: copia vinului frantuzesc. Procedeul e unul simplu, iar smecheria cvasi-descoperita de catre novicii consumatori.
Incapabili sa diferentieze o sticla originala de una falsa, numerosi consumatori, increzatori, nu vor sti nimic despre asta, de la prima inghititura. Doar finii "connaisseurs" ar putea, in acest stadiu, sa descopere siretlicul, informeaza France 24.
"O sticla de vin este usor de falsificat", explica Sheng Wen, un distribuitor din Shangai. Falsificatorii cauta sticlele originale in pubelele restaurantelor. Reproduc apoi eticheta si pun in sticla un vin pe care-l vand la un pret foarte mic.
Gratie reclamelor de tot felul, mai ales celei referitoare la sanatate, vinul a devenit o noua placere in China. Este la moda. Toata lumea vrea sa fie vazuta band vin, pe motiv ca reprezinta simbolul elitelor si sfarsitul restrictiilor impuse cam de vreo 12 ani de comunism.
Specialitatea numita Chateau Lafite Rothschild 1982, un vin de Bordeaux, este mai celebru in China decat in tara de origine. Deci, unul din primele victime ale contrafacerii. "Sunt mai multe sticle de Chateau Lafite in China decat sticlele produse in Franta", afirma Romain Vandevoorde, importator din Beijing. Sau e mai degraba un "consum de imagine si nu de gust". Se cunosc chinezi instariti care au cumparat Chateau Lafite cu 50.000 de yuani (5.400 euro).
Ei nu stiu daca beau vin original, fiindca nu-i stiu gustul. Young, un alt negustor, spune ca: "in China se bea o eticheta". Si daca gandim ca chinezilor nu le place vinul, intelegem ca nu vor decat sa fie in trend, pentru ca ceea ce se vinde sunt marcile, nu savoarea.
Nu va fi usor pentru politie sa intreprinda anchete, atata vreme cat reprez