Avionul electric este încă departe de a fi o soluţie viabilă pentru transportul aerian de călători, însă trei modele testate recent arată că speranţele constructorilor nu sunt tocmai deşarte.
Nici nu s-au terminat resursele de petrol şi proiectanţii de vehicule se şi gândesc la înlocuitori pentru combustibilii clasici. Dacă, în cazul vehiculelor terestre au apărut deja maşini hibride - care funcţionează atât cu motorul clasic cât şi cu un motor electric, acestea fiind alternate în funcţie de regimul de mers - în cazul aviaţiei lucrurile sunt mai avansate.
Călin Gologan, inginer român al companiei germane PC-Aero, a proiectat şi construit avionul electric Elektra-One, pe care l-a prezentat la US AirVenture Oshkosh Wisconsin 2011. Avionul a câştigat premiul “Lindbergh pentru viziune a avionului electric”.
Elektra-One este un elegant şi modern avion monoloc, independent din punct de vedere energetic. Primele zboruri de teste au fost efectuate în primăvara acestui an. Următoarele zboruri vor avea loc în august-septembrie pe o distanţa de peste 480 de kilometri, la o viteză de 145 de kilometri pe oră, cu un singur ”plin” de energie electrică în baterii.
Călin Gologan susţine ideea de independenţă, din punct de vedere energetic, prin soluţia Hangar Solar Energy. Pe acoperişul hangarului se instalează panouri solare care permit încărcarea pe timpul nopţii a bateriilor electrice de la bordul avionului, cu energia electrică produsă în timpul zilei.
Preţul estimativ al unui avion Elektra-One, la ”pachet” cu Hangar Solar Energy, este de 100.000 euro. Costurile de operare sunt mai mici de 35 euro pe oră, mai precis 0.2 euro/km.
Recordul de viteză al unui avion electric este de 283 km/h
Recordul a fost stabilit cu ocazia spectacolului aerian de la Paris, tot anul acesta. Avionul, poreclit Cri Cri, este