Veniturile proprii ale administratiilor locale ar creste cu pâna la 45-50% în Bucuresti si Timisoara, si pâna la 25% în Baia Mare. Cu cât municipalitatea este mai înstarita, cu atât cresterea încasarilor ar fi mai mare, pentru ca am observat ca subestimarea mai importanta are loc chiar acolo unde piata este mai dezvoltata, se arata in Raportul de Cercetare al Societatii Academice Romane. Dupa o analiza a bugetelor catorva orase din Romania, concluzia a fost ca e posibila aplicarea unei reforme in 4 pasi, care ar avea efecte benefice la nivelul bugetelor. Paleativele încercate în ultimii ani, cum ar fi taxarea progresiva a celei de-a doua, a treia, etc, proprietati nu au remediat problema si nu au adus mai câstiguri la buget, se mai arata in Raport.
În acelasi timp, Guvernul trebuie sa înceteze sa promoveze catre o presa neatenta ideea ca “reformeaza impozitul pe proprietate pentru a aduce mai multi bani la buget”. În primul rând, pentru ca aceasta nu este impozitul “sau” ci al autoritatilor locale, care teoretic îl administreaza, încaseaza si folosesc sumele colectate 100%, neconditionat. În al doilea rând, pentru ca obligatia României asumata la semnarea Cartei Europene a Autonomiei Locale a fost aceea ca, în timp, va actiona nu doar pentru sporirea în volum a bugetelor locale, dar în special pentru largirea marjei de decizie la nivel local, inclusiv prin autonomie sporita pentru introducerea de impozite si taxe noi sau ajustarea celor existente- se mai spune in Raport
Citeste atasat documentul integral.
În vreme ce prima parte a promisiunii s-a îndeplinit, tendinta catre o mai mare autonomie de decizie locala a fost stopata în România de ani buni, iar criza economica a produs chiar evolutii contrare (limitari si micromanagement impus de la centru). În plus, nici una din schimbarile ce afecteaza domeniile de competenta sau sursele