Călin Gologan, un român plecat de două decenii în Germania, revoluţionează construcţia de aeronave: a inventat avionul care se poate încărca şi la soare. Sursa: SHAHN SEDERBERGSursa: SHAHN SEDERBERG
1 /.
Inginerul român Călin Gologan a reuşit să producă un ingenios avion electric, cu care va încerca un zbor de 500 de kilometri, de la Augsburg la Berlin. Avionul se încarcă în hangar, merge cu baterii de laptop şi costă vreo 100.000 de euro.
Povestea de zbor a inginerului român începe la finalul liceului, când, pe ultima sută de metri, adolescentul Călin a ales să urmeze acest drum, inspirat de poveştile unui student de la Facultatea de Inginerie Aerospaţială. Pasiunea lui Călin Gologan pentru aviaţie s-a accentuat cu trecerea timpului, începând cu primul semestru de facultate.
Însurat cu o nemţoaică
Cu trei luni înainte de Revoluţia din 1989 s-a căsătorit cu o nemţoaică şi s-a mutat în Germania, unde s-a angajat la compania Grob Aviation. De-a lungul carierei a proiectat patru avioane de la cap la coadă. Primul l-a făcut în ţara natală, înainte de a se muta, în colaborare cu IAR Braşov. Al doilea, tot prin România a ajuns, însă planurile au fost realizate pe meleaguri nemţeşti. Avionul s-a numit Pretty Flight şi a fost construit în câteva exemplare, la Bacău. Al treilea "copil" al inginerului român se nu meşte TR230, şi ar putea fi considerat o replică îmbunătăţită a unui deja foarte cunoscut avion de patru persoane - Cessna 182. Mai spaţios şi mai modern însă. Toamna asta va fi gata un prototip, în Elveţia. Actualmente, se caută un investitor pentru a produce în serie acest avion.
Ideea avionului electric Elektra One a luat naştere la un salon aviatic, unde inginerul român a văzut un motor electric, de avion, cu o autonomie de aproximativ 20 minute. Era montat pe un deltaplan mic, aşa că ingeniosul in