Scuzele hotelierilor sunt multiple, pornind de la faptul că sezonul nu durează decât două luni, criza a afectat turismul sau că majoritatea camerelor sunt clasificate la două stele. Pe de altă parte, investiţiile în aceste unităţi sunt infime.
Privatizarea hotelurilor de la malul mării a avut un efect paradoxal. În lipsa managementului eficient şi a investiţiilor, unităţile stau goale.
Cei mai mari zece proprietari de hoteluri de la malul mării abia reuşesc să genereze un business de 10 milioane de euro, aproape cât două restaurante McDonald's, deşi deţin un sfert din capacitatea de cazare de pe litoral, adică 20.000 de locuri în 10.000 de camere. Primii în topul hotelurilor goale sunt SIF Transilvania, Josef Goschy şi fraţii Micula, cu peste 15.000 de locuri şi afaceri de 7 mil. euro.
Deşi hotelurile au fost privatizate, în plin sezon ele stau goale, iar întrebarea care se ridică este de ce proprietarii nu ştiu să le pună pe piaţă.
Investiţiile mici sau lipsa de oferte atractive în regim all-inclusive sunt câteva dintre motivele care îi îndepărtează pe turişti de foste staţiuni celebre, aşa cum era cazul Neptunului, fosta perlă a litoralului românesc, şi-i duc la Nisipurile de Aur ale vecinilor de la sud.
"Privatizarea este soluţia pentru a înlocui lipsa de performanţă, dar nu şi atunci când este făcută greşit.
Majoritatea companiilor care au venit pe litoralul românesc şi au cumpărat hoteluri sunt structuri închise sau sunt deţinute de oameni de afaceri care îşi pot permite să reziste chiar şi aşa. Nu dau socoteală nimănui. Fără o abordare radicală, nu mai poţi să mai iei ochii turistului cu mărunţişuri", este de părere analistul economic Aurelian Dochia.
Potrivit informaţiilor transmise de Ministerul Dezvoltării Regionale şi al Turismului, cei mai mari proprietari de hoteluri de pe litoral sunt SIF Transilvania, fraţ