Preţurile benzinei şi motorinei au început să scadă în ultimele săptămâni, ca urmare a deprecierii cotaţiilor ţiţeiului, care au ajuns la nivelul din toamna anului trecut. Companiile petroliere se aşteaptă ca preţul petrolului să nu mai crească în acest an şi chiar să coboare uşor, ceea ce ar aduce noi ieftiniri la pompă.
În ultimele patru săptămâni am asistat la un haos din toate punctele de vedere pe pieţele financiare internaţionale, „tornadă" în care a fost antrenat şi preţul petrolului. Astfel, am fost martorii unei prăbuşiri greu de estimat până acum: cotaţiile barilului au anulat în doar câteva săptămâni toată creşterea acumulată în acest an.
Concret, preţul sortimentului Brent, de referinţă pentru piaţa europeană, a început anul la 94 de dolari/baril şi a urcat la 125 de dolari în luna mai, ca, mai apoi, la mijlocul lunii august, să coboare din nou sub 100 de dolari. Ieri, cotaţia barilului Brent a fluctuat între 105 şi 107 dolari. Retrogradarea ratingului Statelor Unite şi furtuna care a cuprins pieţele financiare au dus la temeri privind posibilitatea ca omenirea să intre într-o nouă etapă a crizei economice, ceea ce ar diminua consumul.
În acest context, companiile petroliere, inclusiv cele din România, care se luptă de doi ani şi jumătate cu cererea redusă, au început să scadă preţurile la pompă. În cazul Petrom, cel mai ieftin sortiment de benzină, respectiv Premium 95, are un preţ de 5,36 lei pe litru, faţă de 5,42 lei pe litru în urmă cu o lună. În staţiile Rompetrol, benzina Efix costa la începutul lunii august 5,58 lei/litru, iar ieri avea un preţ de 5,36 lei pe litru. Motorina s-a ieftinit şi ea de la 5,50 lei pe litru la 5,31 lei în acest interval, potrivit datelor furnizate de companie şi preţurilor publicate pe downstream.ro. Aceste tarife diferă cu +/-5% în funcţie de benzinărie. Spre exemplu, staţiile amplasate pe autostrăzi,