Acum sapte ani, cele mai rapide trenuri din China ajungeau la 160 km/h, iar acum s-a ajuns la 380 km/h, dar accidentul feroviar din iulie - cand au murit 40 de oameni - a dovedit ca nu e suficient sa ai gramezi de bani pentru a face o treaba buna. China a vrut sa faca in sapte ani ceea ce Japonia a facut in trei decenii, insa a investiti peste 30 miliarde dolari in calea ferata Beijing - Shanghai fara a stapani total tehnologia complexa din spatele unor trenuri care ruleaza cu o treime din viteza sunetului, arata o analiza a revistei chineze Caixin Weekly.
Un accident care a pus frana celor mai rapide trenuri
Pe 1 iulie 2011, la 90 de ani de la fondarea partidului Comunist Chinez, China inaugura cu mare pompa un proiect uluitor: linia de calea ferata de mare viteza Shanghai - Beijing pe care cei 1.300 km intre metropole erau strabatuti in cinci ore. S-au investit 32 miliarde dolari si totul a durat doar cativa ani pentru un proiect care in alte tari ar fi durat mult mai mult.
Problema este ca in 23 iulie un tren de pe noua linie a lovit o garnitura care stationa, iar 40 de oameni au murit, ducand la un scandal teribil cu acuzatii, demisii, atitudini radicale si intrebari fara raspuns.
Mai multe companii furnizoare au fost puse la zid, iar o companie care a furnizat sisteme de semnalizare a fost aratata cu degetul ca fiind vinovat - cheie.
China a crezut ca poate sari multe etape in cursa vitezei
Trenuri de mare viteza la Beijing Foto: Reuters Revista Caixin incearca sa explice de ce s-a ajuns aici si citeaza un expert japonez in trenuri de mare viteza care sfatuia China sa experimenteze opt ani pentru a stapani complet tehnologia care permite viteze de peste 200 km/h pe sine si alti opt pentru a duce trenurile la 350 km/h. Zelosii ministrii chinezi nu aveau atat de mult timp, insa bani aveau, iar in