Eugen Palade, expert în educaţie la Centrul Educaţia 2000, a analizat în emisiunea Dezbaterile RL cu Sabina Fati cauzele eşecului de la examenul de bacalaureatul din 2011 şi a propus câteva soluţii de remediere a sistemului de învăţământ autohton.
Eugen Palade susţine că una dintre cauzele rezultatelor foarte slabe de la Bacalaureatul de anul acesta a fost pregătirea elevilor de la liceele tehnologice. Promovabilitatea la aceste licee a fost foarte mică, iar în unele cazuri niciun elev nu a reuşit să treacă examenul de maturiate.
"Cele mai proaste rezultate de la Bacalaureat au fost la nivelul liceelor tehnologice. Aceste licee au rostul lor pe lumea asta, dar problema este ce cerem de la absolvenţii acestor licee. Nu toţi copiii sunt apţi sau doresc să urmeze un examen de bacalaureat. Exigenţele acestui examen depăşesc dorinţa şi posibilităţile unor elevi de la liceele tehnologice. Prin desfiinţarea scolilor de meserii în urmă cu câţiva ani, ei au fost împinşi automat în această zonă. Examenul de bacalaureat de anul acesta ne obligă să reflectăm mai serios la acest sistem de învăţământ. Aceşti copiii trebuie să aibă o alternativă la liceul tehnologic care se finalizează printr-un examen de bacalaureat", a declarat Eugen Palade în emisiunea Dezbaterile RL.
O posibilă soluţie ar fi un bacalaureat diferenţiat pentru admiterea la facultatea şi pentru practicarea unor meserii, însă parlamentarii au refuzat introducerea acestei propuneri în Legea Educaţiei.
O altă problemă fundamentală este modul în care s-a gândit şi s-a implementat schimbarea în educaţie, potrivit exepertului în educaţie.
"Aproape niciuna dintre măsurile de reformă din România nu a fost dusă până la capăt. În perioada 1998-2001, noi am avut un vârf al procesului de schimbare în educaţie, dar problema este că nu am aşteptat să vedem rezultatele acestor măsuri şi le-am schimb