Puscasul marin Johnson isi ia tinara si exotica nevasta acasa, la Las Vegas, pentru a o prezenta parintilor. Ii vedem pe cei doi, fericiti, pe aeroportul din Nevada, sorbind cu ochii artefactele lumii libere. Observind aparatele de poker mecanic, Meriam vrea sa traga de o maneta. Aici, marturisesc, mi-a sarit, brusc, "gaina" in fata. Intr-un articol recent, Andrei Plesu prezenta rezultatele bizare ale unui experiment poate chiar si mai bizar. Un film complex a fost proiectat, se pare, la un moment dat, unui grup de salbatici amazonieni, ca parte dintr-un program de ampla analiza antropologica. Respectivul grup a ramas complet inert, pe parcursul derularii peliculei, reactionind totusi, zgomotos-entuziast, doar o singura data, cind pe ecran au aparut fugitiv citeva gaini (fara vreo legatura importanta cu actiunea de ansamblu). Ele constituiau universul lor familiar si primitivii le-au identificat ca atare, dovedindu-se nereceptivi la film in integralitatea sa - profund straina orizontului de asteptari tribale. Incercind sa ma relaxez deunazi, am vazut si eu o astfel de „gaina" intr-un film. Butonam absent telecomanda televizorului, in dupa-amiaza caniculara de vacanta bucovineana, cind am nimerit un „romant" american numai bun de vizionat in amintitul context. Asadar, mai intii, doua-trei coordonate. E vorba despre pelicula The Princess and the Marine/Printesa si soldatul (SUA, 2001), bazata pe un fapt real ce a tulburat societatea americana si, mai ales, relatiile sale diplomatice in zona orientala, la sfirsitul anilor nouazeci. Foarte pe scurt, un puscas marin, Jason Johnson, originar din Nevada (Las Vegas) si mormon de felul lui, se afla la datorie in Bahrein, unde, intr-un mall, descopera fascinat o frumusete locala (suficient de emancipata, de vreme ce nu poarta valul islamic!). Se indragosteste instantaneu de ea, iar fata, exact ca in tragedia shakespeariana, nu