Criza financiară a adus pe litoralul românesc o situaţie care la prima vedere poate părea paradoxală: mai mulţi turişti, mai puţine încasări. „Numărul de turişti a crescut cu 10% faţă de 2009, dar încasările hotelierilor sunt în scădere cu circa zece procente", a declarat, ieri, Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Litoral - Delta Dunării, la bursa de turism pe care instituţia o organizează în fiecare an. Tot Corina Martin explică şi acest aparent paradox: deşi numărul de turişti a fost mai mare, aceştia au optat pentru vacanţe mai scurte, fie din cauza dificultăţilor financiare, fie din cauza vremii proaste de care a avut parte litoralul la începutul acestui sezon.
Lucrurile au stat mai bine pentru unii hotelieri care şi-au făcut bine temele şi au investit în unităţile de cazare. „Există hoteluri unde pot afirma cu tărie că au fost creşteri de 10-20%", a precizat Nicolae Bucovală, preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia. „Anul 2011 este o relansare. Luna august a fost la nivelul lui 2008 (n.r. - anul de referinţă pentru hotelierii de pe litoral). La mijlocul lunii nu mai erau locuri de cazare în Delta Dunării", a subliniat şi Daniel Iluşcă, preşedintele Asociaţiei Patronale Delta Dunării.
Motive de mulţumire în sudul litoralului
Şi în sudul litoralului s-a înregistrat o creştere a numărului de turişti. „În ceea ce priveşte cazările, am înregistrat o creştere cuprinsă între 10 şi 30%", a spus Claudiu Tusac, primarul municipiului Mangalia, care administrează, pe lângă municipiu, şase staţiuni turistice, cu circa 80.000 de locuri de cazare. În ceea ce priveşte numărul clienţilor din restaurante şi terase, acesta este relativ constant cu cel din 2009. De ce au venit turiştii în sud? Edilul a menţionat trei obiective bifate care au atras românii în vacanţă: Portul turistic Mangalie, cordonul Saturn-Eforie şi campania „Ofensiva sudului". „Am preg