O incitantă conferință de presă a premers deschiderii Festivalului Enescu, cu doar cîteva ore înainte de concertul de deschidere al lui Christian Badea și al Filarmonicii din Haga. Directorul festivalului, Ioan Holender, un adevărat maestru al gîndirii pozitive, a mărturisit, cu farmecul lui inegalabil, despre eforturile depuse. Dar a și punctat regretul că mari artiști, precum Angela Gheorghiu sau Radu Lupu, nu vor fi prezenți la festival. La fel de frumos și consistent au vorbit Oltea Șerban-Pârâu și Horia-Roman Patapievici despre uriașul efort de-pus, dar și despre rolul important pe care îl are muzica, cultura în general, în aceste vremuri de criză mondială. Primarul general, Sorin Oprescu, a fost mai sec și cam vlăguit, dar a insistat și domnia sa pe valorile curative ale culturii. Și pe dorința sa expresă ca sunetul Sălii Palatului, care creează atîta disconfort tuturor melomanilor, să fie îmbunătățit. Aici Ioan Hollender, cu umorul său vienez, a adus o precizare super-bă: Sala Palatului nu poate avea o sonorizare bună, se pot face eforturi să nu aibă o sonorizare rea! Orașul București, gazda atîtor Festivaluri Enescu, merită din plin o nouă sală de concert. Cu o acustică adecvată secolul al XXI-lea, a precizat un om cu experiența domnului Holender. După conferința de presă a urmat, la Sala Palatului, concertul de deschidere. Surpriza, de ultim moment, a fost apariția în fața publicului a profesorului Andrei Pleșu. Mărturisesc că nu știam că simpaticul gînditor român este și cadru didactic. Dar spusele sale, care au animat o sală plină la refuz, au emoționat. Înainte de a suna acordurile Simfoniei I a lui George Enescu – pe care magistral o interpretau în alte vremuri George Georgescu și Sergiu Comissiona –, Andrei Pleșu ne-a amintit, cu șarmul său decisiv, de farmecul muzicii și de „bucuria comunicării“. De faptul că muzica ne poate face să ne bucurăm de