AARON COPLAND (1900-1990) a fost, în secolul trecut, una dintre notabilităţile vieţii muzicale americane. Discipol al Nadiei Boulanger, a stăpânit problematica teoretică şi estetică europeană, pe care a "transportat-o" dincolo de Ocean, în cultura muzicală profesională a Statelor Unite. Fanfara pentru omul de rând a fost iniţial una intre cele 10 piese compuse, în 1942, la comanda dirijorului Eugene Goossens pentru orchestra simfonică din Cincinnati. Este una dintre lucrările prin care Copland a ajuns să fie identificat cu stilul de muzică american. După trei ani de la compunerea lucrării, Copland a preluat piesa de fanfară, integrând-o în finalul Smfoniei a treia.
Între creaţiile de gen spectacular, dovedind preferinţa lui IGOR STRAVINSKI (1882-1971) pentru sonorităţi moderne, Concertul pentru pian şi instrumente de sufl at ocupă un loc aparte. Cu aproape cincisprezece ani înainte, muzicianul avusese în proiect un concert pentru pian, transformat în baletul Petruşka la solicitarea lui Diaghilev. Trei dintre mişcările acestei capodopere coregrafice revin, în 1924, într-o transcripţie concertantă. Prima mişcare, Largo-Allegro debutează sumbru la orchestră pentru ca Allegro-ul propriu-zis să aducă intervenţia energică a pianului, care va menţine maniera de toccata. Cea de a doua parte, oferă două episoade solistice, cu momente de melancolie şi secvenţe virtuoze. Finalul este un Allegro în stil fugat, urmat de o secţiune contrastantă ce reaminteşte începutul, înainte de strălucitorul Stringendo concluziv.
ADRIAN IORGULESCU (n. 1951) a studiat compoziţia la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti devenind ulterior profesor în aceeaşi instituţie. S-a documentat în compoziţie şi muzicologie la Academia Santa Cecilia din Roma. Este Preşedintele Uniunii Compozitorilor. A scris trei simfonii, concerte instrumentale, opera Revuluţia, muzică de cam