O echipa de experti europeni se va afla saptamana viitoare la Iasi pentru a inspecta etapele programului Civitas Archimedes, derulat de municipalitatea ieseana si Regia Autonoma de Transport Public (RATP). Este ultima intalnire a consortiului format din experti din Aalborg (Danemarca), Brighton (Marea Britanie), San Sebastian (Spania), Monza (Italia) si Usti nad Labem (Cehia). Bugetul intregului proiect de la Iasi are o valoare de 4.676.526,64 de euro, din care 2.618.554 de euro reprezinta finantarea nerambursabila acordata de Comisia Europeana. "Expertii vor veni pe 26 si 27 septembrie la Iasi. Este ultima intalnire de acest gen si se va trage linie peste ce am realizat si ce nu. Noi mai avem de implementat automatele de vanzari bilete, precum si sistemul de monitorizare prin GPS a mijloacelor de transport", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP.
La Iasi, proiectul Civitas Archimedes s-a dovedit a fi un esec rasunator pe aproape toate fronturile. Iesenii s-au plans ca semnalele sonore instalate la semafoare sunt prea puternice, iar 50 de statii de asteptare au fost distruse dupa ce au fost construite din panouri de sticla. Pista de biciclisti, in care au fost investiti peste 850 de mii de lei, a cedat la cateva luni de la inaugurare. Mai mult, echiparea a 10 microbuze cu rampe pentru persoane cu handicap s-a dovedit a fi din nou o masura ineficienta. Astfel, dupa ce au investit 12,5 mii de euro intr-un astfel de microbuz, sefii primariei au reusit contraperformanta sa reduca cu o treime capacitatea locurilor de pe scaune. Cele 30 de autobuze Renault, transformate sa circule pe combustibil ecologic (GPL), produc cheltuieli la fel de mari ca si cele care merg pe motorina.
O alta componenta a proiectului Civitas Archimedes, respectiv crearea unui culoar verde pe Copou, prin scoaterea timpilor de la semafoare si fluidizarea traficulu