In toamna anului 1981, a fost inaugurat primul tronson de mare viteza de 302 km, Paris-Saint-Florentin, Sathonay, pentru TGV, in prezenta presedintelui replublicii franceze de atunci, Francois Mitterrand.
Autoritatile franceze, impreuna cu reprezentantii SNCF, au sarbatorit la sfarsitul acestei saptamani, 30 de ani de la lansarea primei garnituri a trenului de mare viteza (TGV), scrie Futura Sciences.
In 1983, Lyon, a doua mare metropola a Frantei, a fost legata de capitala Paris, in mai putin de 2 ore, prin intermediul TGV.
SNCF nu se opreste aici, demarand proiecte ambitioase finalizate prin deschiderea legaturii intre Paris si Londra, prin tunelul de la Le Mans, si noua garnitura Eurostar. In 3 aprilie 2007, pe tronsonul Strasbourg, TGV spulbera recordul mondial de viteza pe calea ferata, atingand 574,8 km/ora.
In prezent, Franta detine 230 de statii special amenajate pentru trenurile de mare viteza. Totul a pornit din 1972, cand francezii au realizat prima locomotiva electrica, alimentata prin intermediul unei turbine cu gaz, ajungand la o incredibila performanta de 300 km/ora.
La aceasta ora, se pregateste lansarea viitoarei generatii AGV, care va permite o viteza de croaziera a garniturii de 360 km/ora. In acest an, au fost inaugurate noile garnituri de mare viteza, E320, realizat de compania germana Siemens, care pot atinge viteze de 320 km pe ora, vor putea parcurge distanta Paris-Londra in mai putin de 2 ore si 15 minute.
Probleme, insa, vor fi din cauza faptului ca reteaua feroviara a Regatului Unit nu suporta decat viteze de sub 300 km pe ora, ale garniturilor de mare viteza. In acelasi timp, englezii au lansat un nou concept "High Speed 2", care va fi functional in 2015, pe tot teritoriul Marii Britanii. Un astfel de tren poate transporta in conditii de confort sporit 900 de pasageri s