Straşnic zguduită şi afectată încă de la sfârşitul anului trecut de fel şi fel de scandaluri care au dus la decapitări succesive ale sistemelor de vămuire a mărfurilor din diferite zone ale ţării, Vama pare să revină în forţă. Şi nu oriunde, ci taman la Constanţa, de unde îşi trage originile cel mai proaspăt scandal marca „mită-n vamă", în dosar fiind puşi sub acuzare înalţi demnitari şi şefi de vamă. Ba chiar mai mult decât atât, nu este deloc întâmplător nici domeniul în care bătrânul sistem a ales să-şi facă revenirea.
Considerată arie „cu tradiţie" privind interesele comune ce le dezvoltă cu sistemul vamal şi nu numai (printre domeniile conexe numărându-se, totuşi, şi Garda Financiară, dar şi Poliţia Transporturi, de pildă), piaţa constănţeană a firmelor ce se ocupă cu prelucrarea produselor petroliere s-a transformat din aliat în ţinta presupusului „come-back" al autorităţilor vamale. Pentru a vorbi la modul concret, este de precizat că, în urmă cu două zile, reprezentanţii Autorităţii Vamale raportau presei descoperiri aproape incredibile la Constanţa. Produse petroliere în valoare aproximativă de peste 4,1 milioane de lei au fost confiscate de vameşii constănţeni, iar firmele prinse cu ocaua mică la benzină, motorină şi petrol au fost urecheate prin câteva amenzi bine-meritate, spuneau autorităţile. Toate bune şi frumoase! Ba chiar admirabilă iniţiativă, venită din partea unei structuri ai cărei şefi se află în continuare în număr mare după gratii, sub grave acuzaţii de corupţie. Numai că, în opinia mea, „gestul" vine cam târziu. Mai exact, la câteva luni după ce, rând pe rând, bubele jongleriilor cu petrol, cu produse contrafăcute şi, de ce nu, cu produse interzise au început să iasă la iveală. Despre tradiţionala legătură dintre vameşi şi firmele ce se îndeletnicesc cu contrabanda s-a tot scris. De asemenea, s-a scris şi despre sprijinul mai mult sau ma