Finlandezii de la Nokia pleaca. Inainte de ei au mai plecat si altii: Nestle si-a mutat in 2008 productia de inghetata in Bulgaria, Coca Cola a inchis la Iasi si s-a mutat in Moldova, Kraft Food a relocat productia de inghetata tot la bulgari, van Melle si-a mutat businessul in alte tari din Europa etc. De ce se muta companiile, care sunt criteriile dupa care isi aleg noua destinatie, cum influenteaza piata locala a muncii si ce pot face Guvernele pentru a evita asemenea mutari, afla citind randurile de mai jos.
O parte din datele de mai jos provin de la OECD, altele fac parte din studiul realizat de compania de consultanta AT Kearney (ATK): „Offshoring opportunities amid economic turbulence. The AT Kearney Global Services Location Index 2011 ”. ATK analizeaza potentialul a 50 economii pentru a atrage Cele mai bune scoruri sunt obtinute de India, China si Malaezia, fiind cele mai atractive tari pentru delocalizarea serviciilor. Acestea s-au mentinut in primele trei pozitii din anul 2003, cand s-a realizat primul raport in domeniu.
Tarile baltice au urcat in clasament, datorita reducerilor de cheltuieli si de salarii, devenind mai competitive in termeni de costuri.
Studiu A.T. Kearneyserviciile in curs de delocalizare in aceste tari. Sunt urmarite trei componente: atractivitatea financiara, abilitatile si disponibilitatea fortei de munca si mediul de afaceri.
Romania ocupa locul 25 in randul celor 50 tari analizate. Fata de anul 2009, pe fondul crizei economice, Romania a coborat 4 locuri in clasament.
In randul tarilor din regiune, Romania se pozitioneaza mai bine decat Ungaria (locul 31), Cehia (locul 35), Slovacia (locul 40). Cu toate acestea, Polonia si Bulgaria ne devanseaza, pozitionandu-se pe locul 24, respectiv 17.
motive delocalizare Foto: HotnewsCele mai bune scoruri sunt obtinute de India, China si M