O cercetare realizată de UNICEF şi de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei arată că în comunităţile sărace rata abandonului şcolar ar putea avea proporţii alarmante.
Potrivit acestui studiu, ale cărui concluzii au fost publicate pe pagina de internet unicef.ro, rata părăsirii timpurii a şcolii este în comunităţile analizate de până la jumătate dintre elevii de gimnaziu. Unu din patru elevi înscrişi în ciclul primar părăseşte şcoala înainte de finalizarea clasei a IV-a, în timp ce în ciclul gimnazial jumătate dintre elevii înscrişi în clasa a V-a nu finalizează clasa a VIII-a.
Pierderile şcolare variază în funcţie de clasa în care se află elevul. Cele mai mari pierderi se înregistrează în clasa a II-a şi a III-a din ciclul primar. În ciclul gimnazial renunţă la şcoală elevii din clasele a V-a
şi a VII-a.
Studiul a urmărit participarea la educaţie a unui eşantion de elevi, pe întreg parcursul unui ciclu şcolar. Cercetarea s-a desfăşurat la începutul anului 2011 în cinci unităţi şcolare, atât din mediul urban, cât şi din mediul rural, situate în judeţele Arad, Vrancea, Caraş Severin, Braşov şi Tulcea.
Au fost analizate 16 clase din ciclul primar şi 12 clase din ciclul gimnazial pe perioada anilor şcolari 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 şi 2009/2010. Datele puse la dispoziţie de Ministerul Educaţiei, la cererea „Adevărul", arată că, la nivel naţional, s-au înscris în 2006, în clasa a V-a, aproximativ 230.000 de copii. Patru ani mai târziu, au absolvit clasa a VIII-a, aproximativ 200.000 de copii.