Anvelopele de iarnă îmbunătăţesc frânarea, tracţiunea şi manevrabilitatea vehiculului, comparativ cu anvelopele de vară sau all-seasons, iar în situaţiile limită ele pot salva vieţi, aceasta a fost concluzia unei mese rotunde organizate de Michelin în colaborare cu Poliţia Rutieră, Autoritatea Rutieră Română, Registrul Auto Român şi Parteneriatul Român de Siguranţă Rutieră, la care au participat jurnalişti auto precum şi Titi Aur, pilot profesionist de raliuri.
Distanţe de frânare cu până la 50% mai scurte pe zăpadă
Testele efectuate pe circuit arată că distanţa de frânare a unei maşini echipate cu anvelope de iarnă de calitate scade cu până la 50% faţă de frânarea pe zăpadă cu roţi de vară. Chiar şi pe carosabilul umed, la sub 7 grade Celsius, distanţa unei frânări de la 80km/h la 0 scade cu 6 metri faţă de anvelopele de vară, ceea ce poate face diferenţa între un accident şi evitarea lui.
Cauzele diferenţei majore între performanţele unei anvelope de iarnă şi ale uneia de vară sunt multiple: compoziţia chimică a pneului este diferită, astfel încât anvelopele de vară devin prea tari şi rigide la temperaturi sub 7 grade Celsius, dar în acelaşi timp şi profilul anvelopelor de iarnă diferă, acesta fiind pregătit pentru a reţine cât mai multă zăpadă (creşte aderenţa) şi, respectiv, pentru a evacua cât mai eficient apa.
Titi Aur: e uşor să te sinucizi, nu folosi anvelope de iarnă
Titi Aur a explicat dinamica rulării pe gheaţă şi zăpadă: nu aluneci propriu-zis pe gheaţă sau zăpadă, ci pe stratul de apă care se formează instantaneu la presiunea exercitată de pneu pe aceste suprafeţe. Din acest motiv, un pneu de vară care nu reuşeşte să evacueze apa eficient va aluneca pur şi simplu pe stratul lichid format; dimpotrivă, un pneu de iarnă are lamele ce se înfig în zăpadă şi care asigură un tip de rulare „zăpadă pe zăpadă", care oferă o aderenţă