Cu cât o afacere produce mai multe efecte în jurul ei, creând locuri de muncă, cu atât se poate spune că \"efectul de multiplicare\" este mai pronunţat. Sursa: REUTERS
E efectul de multiplicare dă valoarea reală a unei afaceri. Se vorbeşte adesea despre valoarea locurilor de muncă "indirecte" şi de faptul că, în unele cazuri, sunt mai importanţi furnizorii decât producătorul în sine. Dar sunt puţini cei care înţeleg cu adevărat sensul acestor cuvinte. O investiţie nu are doar efecte imediate. Dimensiunile impactului său sunt mult mai mari decât ne dăm seama la prima vedere, iar cu cât investiţia este mai mare, cu atât efectele conexe se extind mai mult.
Astfel, despre un business care produce efecte mai semnificative în jurul său – prin afacerile conexe, furnizori şi parteneri –, se poate spune că are un "efect de multiplicare" mai pronunţat.
Dacia - sau cum 17.000 este un număr mic
Să luăm, bunăoară, cazul uzinelor de la Mioveni (judeţul Argeş), care fac parte din grupul francez Renault. Numărul salariaţilor din România ai companiei Renault este de aproximativ 17.000. Cifra pare mare, până când ne dăm seama că de pe urma prezenţei francezilor în România a luat naştere o întreagă reţea de furnizori şi alte companii - peste 800 la număr, potrivit specialiştilor.
Însumate, aceste companii au creat simţitor peste 120.000 de angajaţi. Dintr-odată, cele 17.000 de locuri de muncă direct create de Renault nu mai par atât de multe - dar fără ele nu ar exista nici restul de peste 100.000, care aduc un venit destul de mare statului.
Ford - vin americanii
În cazul altei investiţii din sectorul auto, cea a companiei americane Ford la Craiova, efectele secundare abia încep să se vadă, dar ele vor fi resimţite dincolo de Cetatea din Bănie pe viitor. Astfel, Ford preconizează că va angaja aproximativ 4.5