De la 1 noiembrie 2011, potrivit unei hotărâri a Parlamentului European luate în această primăvară, toate modelele noi de maşini (de pasageri şi comerciale) produse în Uniunea Europeană trebuie dotate cu sistem ESP.
Acest lucru nu înseamnă că toate maşinile produse în UE vor fi dotate cu ESP, ci doar că modelele nou-lansate de la această dată vor veni dotate în standard cu ABS+ESP. Ulterior, din 2014, absolut toate maşinile vândute ca noi în Europa trebuie să aibă acest sistem. Interesant este că asta înseamnă că şi următoarele modele Dacia vor veni echipate în standard cu ESP pe piaţa europeană, ceea ce va urca din start preţul înlocuitorului Loganului dar îi va oferi şi un scor mai bun la testele EuroNCAP. Pe de altă parte, acest sistem îşi va face simţită prezenţa în clasa mini şi clasa mică, acolo unde deocamdată majoritatea echipărilor nu îl oferă, producând majorări de preţ de circa 4-10%. Conform datelor statistice europene, în 2009 doar 60% dintre autovehiculele înmatriculate în Europa au fost dotate cu ESP.
Impact major
Impactul asupra siguranţei participanţilor la trafic este însă unul major, conform celor de la Bosch: un sistem ESP reduce cu până la 80% accidentele cauzate de derapaj şi cu până la 30% numărul total al accidentelor. Dar aceasta este doar prima etapă dintr-un proiect ambiţios al UE de reducere al incidentelor auto: din 2013 va fi obligatorie pe modelele noi şi introducerea în standard a sistemului de avertizare a părăsirii involuntare a benzii de rulare, precum şi asistenţa la frânarea de urgenţă. Drumul spre maşina din 2020 care se conduce singură este abia la început...
Cum acţionează ESP
ESP (Electronic Stability Programme, cunoscut şi sub forma ESC, DSC, DSTC, VDC, VSC) intervine atunci când senzorii maşinii sesizează tendinţa de derapare. Intervenţia se face prin frânarea individuală a roţilor care i