Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) este în imposibilitatea de a demara câteva proiecte de autostradă, ca urmare a tarifelor uriaşe cerute de avocaţii titulari ai contractelor de întocmire a actelor de expropriere. In principal este vorba de contracte semnate înainte de 2005, acordate fără licitaţie de către conducerea de atunci a CNADNR şi care au fost suspendate (păstrându-şi însă valabilitatea) ca urmare a lipsei banilor necesari pornirii lor. Proiectele afectate ar fi, în principal, Orăştie-Sibiu şi centura la profil de autostradă din jurul Bucureştiului. De aceasta se vorbeşte încă din 2004 însă de abia acum două luni Ministerul Transporturilor şi-a anunţat intenţia de a demara acest proiect în sudul Capitalei.
Cât costă exproprierea
Deoarece munca prestată de jurişti pentru exproprierea unui teren de 2 metri, spre exemplu, este aceeaşi cu cea pentru trecerea în proprietatea statului a unui de 2.000 de metri, tarifele plătite acestora nu depind de mărimea suprafeţei. Pe baza coordonatelor topografice primite avocaţii identifică proprietarii, evaluează imobilele, întocmesc actele de expropriere şi, eventual, fac faţă nemulţumiţilor în faţa instanţelor de judecată. In mod curent preţurile actuale plătite de CNADNR pentru exproprierea unui lot sunt până la 300 de euro. Nivelul relativ scăzut, cel puţin comparat cu cât se plătea acum câţiva ani, este explicabil de faptul că acum , nivel relativ scăzut ca urmare a faptul că majoritatea contractelor se acordă în prezent prin licitaţie. Din aceşti bani profitul avocaţilor e aproximativ 50%.
”De regulă avocatul dă jumătate din această sumă sunt evaluatorilor, altor experţi, iar restul îi rămâne lui”, spune un oficial din cadrul unui proiect de autostradă derulat de către CNADNR.
Cum obţii contractul de 1.500 de euro
Firma de avocatu