Parintele CalistratMotto: "Frate ajutat de frate este ca o cetate tare si înalta" (Pilde 18,19); "Oricine se uita la femeie, poftind-o, a si savârsit adulter cu ea în inima lui" (Mt. 5,28)
Dupa învatatura Sfintilor Parinti ai "Filocaliei", radacina tuturor pacatelor este iubirea de sine. Si aceasta pentru ca toate relele care îl chinuie pe om sunt rezultatul direct al mândriei – cel mai mare si cel mai greu dintre toate pacatele – care pâna si pe Lucifer l-a aruncat din cer, transformându-l din înger luminat în diavol întunecat. Mândria este deosebit de primejdioasa prin aceea ca ne desparte de Dumnezeu, departându-ne de poruncile Lui sfinte, fara ca macar sa ne dam seama. Psalmistul si proorocul David, Regele lui Israel, exprima cel mai bine aceasta, zicând: "Iar eu am zis în bunastarea mea: nu ma voi clatina în veac!" (Ps 29, 7). Iiata, asadar, bizuinta de sine, îndraznirea de sine, înaltarea de sine – tot atâtea patimi subtiri ale firii omenesti care patrund pâna în partea cea mai profunda a sufletului, în partea rationala, întunecând mintea si afectându-i priceperea. De cele mai multe ori, vicleanul diavol reuseste sa îl amageasca pe om fara ca omul sa-si recunoasca în vreun fel înselarea. Tot Regele David semnaleaza aceasta: "Sa nu ma ajunga piciorul trufiei si mâna pacatosilor sa nu ma clatine!" (Ps 35, 12). De altfel, "Cartea Psalmilor" cuprinde de-a lungul ei nenumarate pilde de luare aminte la faptul ca trezvia (adica supravegherea permanenta cu atentie neslabita a tuturor gândurilor, simtamintelor, vorbelor si faptelor proprii) a fost temelia formarii duhovnicesti a "unsilor si profetilor" Domnului (Ps 104,15): "L-am vazut mereu în fata mea pe Domnul, caci sta la dreapta mea, sa nu ma clatin" (Ps 15,8). Sfintii Parinti tâlcuiesc acest verset ca fiind îndemnul tainic de la Dumnezeu ca omul sa cugete pururea la moarte pentru a-si afla odihn