La aproape un an de la mitingul neautorizat al poliţiştilor, în care oameni ai legii au dat de pământ şi cu caschetele, şi cu legea, M.A.I.-ul – ministerul despre care, la începutul lui 2011, şeful statului spunea că “oriunde pui degetul, apar elemente de corupţie” – este în plin proces de reformă. Doar că unele măsuri de reformare riscă să pună Internele în postura de a asigura dezordinea publică.
În vară s-a decis închiderea Posturilor de Poliţie rurale, deoarece, explica şeful Poliţiei Române, chestorul Liviu Popa, reprezintă “un lux”, şi comasarea lor în Secţii de Poliţie Rurale, poliţiştii fiind trimişi pe teren, să asigure patrularea permanentă. Nu s-a pierdut nimeni în detalii de genul, va avea M.A.I. bani pentru combustibil şi pentru logistică suplimentare, pe care le implică patrularea permanentă, în condiţiile în care fondurile sunt, oricum, insuficiente? Pentru a vă convinge de eficienţa măsurii, alegeţi la întâmplare o comună, cutreieraţi-o, şi vedeţi de câte ori vă veţi intersecta cu poliţiştii aflaţi în “patrulare permanentă”.
Acum a venit vremea unei alte măsuri parte a procesului de reorganizare – reconfigurarea sistemului de ordine publică, adică, trecerea Ordinii Publice şi a Circulaţiei, integral, de la Poliţia Naţională la cea Locală. O altă decizie luată, se pare, după principiul prima dată anunţăm azimutul, apoi identificăm argumentele care ne-au determinat să pornim spre ţintă şi, dacă mai e cazul, discutăm şi pe marginea efectelor. Ceea ce s-a comunicat oficial e faptul că se doreşte creşterea eficienţei acţiunilor de pe teren, fără să spună nimeni dacă, anterior, se ajunsese la concluzia că, acum, poliţiştii de la Ordine Publică sunt ineficienţi, fără să se comunice cifre care să oglindească această ineficienţă şi nici cauze ale acestei stări de fapt. Calcularea efectelor e materie opţională. În atare situ