Vor reduce anvelopele de iarnă numărul deceselor pe şosele? Cel mai probabil, nu. În schimb, statul va încasa sute de milioane de euro numai din TVA, graţie creşterii fulminante a cererii de cauciucuri.
Anvelopele de iarnă, obligatorii de azi pe toată durata anului ori de câte ori şoferii circulă în condiţii de zăpadă, polei, gheaţă, vor ameliora un pic siguranţa rutieră. Cu sau fără ele, România va rămâne în fruntea clasamentului european al deceselor pe şosele. Anvelopele sunt însă o bună sursă de venituri pentru stat. Când a luat decizia de a le impune, statul şi-a făcut calculele. Nota de fundamentare a deciziei de impunere arată că statul pierde 120 milioane lei prin faptul că are obligaţia de a dota autovehiculele ce aparţin instituţiilor publice cu astfel de anvelope, însă câştigă 1,91 miliarde lei din TVA colectată la vânzarea acestora. În buzunarul statului efectul e pozitiv: 400 milioane de euro în plus.
Nota de fundamentare menţionează mai multe cauze care au făcut necesară adoptarea ei: daunele provocate infrastructurii prin accidente de circulaţie, nevoia de finanţare a şoselelor, imposibilitatea amendării operatorilor rutieri.
Nicăieri însă, nici măcar la secţiunea din actul normativ dedicată efectelor pozitive, nu se menţionează că acestea trebuie să fie obligatorii deoarece astfel va scădea numărul de accidente grave şi decese pe drumurile naţionale.
Câte victime face iarna?
În 2010, în perioada de iarnă, anume lunile ianuarie, martie şi decembrie, numărul deceselor rutiere a fost de 687,adică 28,9% din totalul de 2.372. Peste jumătate din accidente sunt provocate în general de factori care nu au nici o legătură cu anotimpul, precum traversarea neregulamentară, viteza, neacordarea de prioritate etc. De aceea, doar 10% din accidente pot fi puse pe seama condiţiilor de iarnă. Dacă ar dori cu adevărat drumuri sigure,