- Politic - nr. 886 / 4 Noiembrie, 2011 Cu putin timp in urma, am participat, ca invitat, la o manifestare mai putin obisnuita in ceea ce ma priveste. La sediul societatii IRUM din Reghin, intr-o organizare deosebita, in fata unei asistente numeroase, a fost "lansat” un produs nou, de complexitate tehnica ridicata, tractorul articulat forestier TAF 2010M. Desi prin formatia mea de baza, aceea de inginer, as fi tentat sa fac o serie de consideratii specifice legate de performantele tehnice ale acestui utilaj, in cele ce urmeaza as dori sa evidentiez cateva ganduri de alta natura, generate de acest eveniment. Am folosit cu buna stiinta termenul de eveniment, pentru ca manifestarea a avut toate caracteristicile specifice unei astfel de aprecieri. Dupa anul 1989, in vartejul schimbarilor care s-au produs in societatea romaneasca industria constructoare de masini, alaturi de multe alte domenii, a suferit o dramatica involutie. Una dupa alta, intreprinderi cu mare traditie au disparut, uneori chiar fara urma. Unele dintre acestea, putine la numar, au avut sansa de a supravietui, fiind preluate si conduse in sistem privat. Acestea au trecut printr-un proces de retehnologizare si reorganizare dupa standarde specifice firmelor corespondente din tarile puternic dezvoltate. Inginerilor cu experienta li s-au adaugat ingineri din generatia tanara, formand echipe complementare, apte sa faca fata noilor provocari tehnice. Se poate remarca ca o constanta ca existenta si succesul tuturor acestor firme se datoreaza, in mod deosebit, unor "manageriproprietari” care, cu pasiune, tenacitate, daruire si competenta au avut capacitatea de a traversa o "mare” de greutati si prejudecati pentru a-si materializa proiectele. Intr-o astfel de situatie fericita se afla si societatea IRUM Reghin despre care aminteam mai sus, dar mai pot fi identificate si alte cateva exemple chiar in judetul nos