După ce premierul Berlusconi a fost umilit la Summitul G20 de la Cannes, unde s-a decis ca implementarea reformelor guvernului său să fie monitorizată de inspectori ai Fondului Monetar Internaţional, elita economică a Italiei se distanţează din ce în ce mai mult de premier.
Astfel, Diego Della Valle, preşedintele companiei de produse de marochinărie Tod's, a cumpărat spaţii publicitare în mai multe ziare din peninsulă - adresându-le conducătorilor ţării un mesaj simplu şi aproape disperat: „Politicieni, nu mai aveţi timp". Preşedintele companiei Ferrari, Luca Cordero di Montezemolo, a publicat, în cotidianul La Repubblica, o scrisoare deschisă în care a cerut constituirea unui nou guvern, „spre binele naţiunii"; „agoniseala cetăţenilor, coeziunea socială şi statutul de membru al zonei euro sunt în pericol", a avertizat Montezemolo, adăugând că „nu avem timp pentru a aştepta evoluţia naturală a situaţiei politice".
Berlusconi distruge marca Italiei
Nici Emma Marcegaglia, preşedintele Asociaţiei Industriei Italiene, nu mai are încredere în actualul guvern; conform publicaţiei germane Der Spiegel, omul de afaceri este de părere că imaginea proastă a lui Silvio Berlusconi se răsfrânge asupra întregii ţări, distrugând astfel nu numai economia, dar şi marca „Made in Italy". „Ne-am săturat să fim obiectul de batjocură al întregii lumi", a spus Marcegaglia. Într-o declaraţie comună a Asociaţiei Industriei, Asociaţiei Bancare şi mai multor alte organizaţii ale producătorilor, premierul Berlusconi a fost somat săptămâna trecută să propună, în cadrul întâlnirii grupului G20, un pachet de reforme - sau să îşi dea demisia. Berlusconi a ales să ignore cererea.
De la Ferrari la guvern?
Conform Der Spiegel, „majoritatea italienilor sunt atât de sătui de întreaga clasă politică, inclusiv opoziţia, încât un guvern de experţi ar putea avea şanse bune la