Cu o poziţionare şi o promovare externă mai bună, vecinii bulgari au reuşit nu doar să atragă mai mulţi turişti care petrec sejururi mai lungi decât în România, ci şi investiţii străine mai mari în ultimii patru ani, se arată într-un raport pe turism al BCR, cea mai mare bancă din România.
"Investiţiile străine directe în turism sunt de 10 euro pe cap de locuitor, faţă de 70 de euro pe cap de locuitor în Bulgaria. Fiecare euro investit în turismul românesc a generat în perioada 2006-2010 un venit de 20 de euro pe cap de locuitor, în timp ce în Bulgaria a adus 22 de euro", a declarat Lucian Anghel, economist şef al BCR. Raportul face referire la opt ţări din Europa Centrală şi de Est, respectiv Austria, Ungaria, Bulgaria, Cehia, Polonia, Croaţia, Slovacia şi România, însă analizează în special diferenţele dintre turismul bulgăresc şi cel românesc, încercând să evidenţieze elementele care au generat creşterea "excepţională" din turismul Bulgariei.
În perioada 2008-2010 în România s-au înregistrat 3,1 milioane de înnoptări ale turiştilor străini, faţă de 10,6 milioane de înnoptări în Bulgaria, se arată în raport.
Mai mult, durata medie de şedere a turiştilor străini în Bulgaria este de 5,2 nopţi, de peste două ori mai mare faţă de durata medie de şedere în România (2,2 nopţi). În Ungaria durata medie de şedere este de trei nopţi, iar în Austria de patru nopţi. Dacă în totalul turiştilor atraşi de România germanii au o pondere de doar 16%, în Bulgaria aceştia reprezintă 25% din totalul turiştilor străini.
"România ar trebui să facă mai mult marketing extern şi să se concentreze pe atragerea de turişti străini din ţări dezvoltate ca Austria sau Germania care tind să cheltuiască de 12 ori mai mult decât un turist rezident."
Din ţările menţionate mai sus, România este singura care a înregistrat un venit agregat negativ