Istoria si responsabilitatea fata de angajati par sa fie singurele lucruri care mai mentin Fiat in Italia, sunt de parere analistii.
Sergio Marchionne, presedintele Fiat, a declarat ca cel mai mare producator de masini din Italia trebuie sa ia decizii "in mod rational", compania pierzand bani in ultimii ani, pe fondul scaderii vanzarilor.
In acest context, nu este de mirare isteria care inconjoara Fiat si speculatiile referitoare la daca sau nu grupul va parasi Italia, noteaza The Economist.
Preluarea de catre Fiat a Chrysler, producatorul auto american, este unul din motivele de ingrijorare.
Pana acum, nu s-a decis daca grupul mixt urmeaza sa aiba sediul la Torino sau la Detroit, de exemplu.
In ciuda faptului ca producatorul castiga doua treimi din venituri din afara tarii, jumatate dintre angajati si 40% din fabrici se afla in Italia.
Marchionne a amenintat, in mod repetat, ca va reduce capacitatea de munca, daca aceasta nu este si productiva.
Pe 20 octombrie, Consob, reglementatorul pietei de capital in Italia, a cerut detalii despre un plan din 2010, numit Fabbrica Italia, in care Fiat promitea sa investeasca 16 miliarde de euro in fabricile din Peninsula, in urmatorii patru ani, in schimbul unor noi acorduri in ce priveste conditiile de munca.
In baza acestui plan, urma sa repatrieze productia de Panda din Polonia. Dar Fiat a schimbat cateva puncte din plan: doua modele prestigioase, care ar fi urmat sa fie produse la fabrica Mirafiori, vor fi inlocuite cu masini mai mici.
Fiat a respins cererile Consob de a detalia planul si a atacat reglementatorul financiar pentru ca a cerut acest lucru in mod public. Maurizio Landini, secretarul general al Fiom-Cgil, un sindicat al metalurgistior care a luptat din greu impotriva conditiilor de munca de la Fiat, a spus