În spatele unor performanţe şcolare scăzute se ascunde uneori o problemă de învăţare ce trebuie tratată. În această categorie sunt tulburările de citire, de scriere ori de calcul. Află cum poţi ajuta copilul să se dezvolte normal!
Citeşte şi:
Învăţătorii, ajutaţi să depisteze copiii cu ADHD
Copiii dislexici au nevoie de profesori specializaţi
În mod greşit, de foarte multe ori, copiii cu performanţe scăzute la şcoală sunt etichetaţi de părinţi şi de educatori ca fiind leneşi, răsfăţaţi, neastâmpăraţi sau, pur şi simplu, mai puţin isteţi. Un procent foarte mare din aceştia sunt însă inteligenţi şi îşi dau toată silinţa să înveţe mai bine, dar nu reuşesc pentru că suferă de tulburări de citire (dislexie), de scriere (disgrafie), de calcul (discalculie) sau de tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenţie (ADHD).
Creierul, sursa problemelor
Specialiştii europeni estimează că între 7% şi 10% din copii întâmpină probleme în a învăţa să citească, să scrie şi să calculeze. Aceste tulburări apar ca urmare a afectării sistemului nervos al copilului, fie din cauze ereditare, fie în viaţa intrauterină, la naştere sau în primii ani de viaţă. În funcţie de aria cerebrală afectată, copilul poate avea o capacitate redusă de a distinge literele, probleme de memorie sau de orientare în spaţiu. Afectarea poate fi mai mult sau mai puţin importantă, iar de aici rezultă tulburări de diferite grade. În cazul lor, problemele devin vizibile chiar din primele săptămâni din clasa I şi se agravează pe măsură ce materiile devin mai grele.
ADHD-ul se manifestă şi acasă
Dacă segmentului de copii cu tulburări de tipul dislexiei îl adăugăm şi pe cel al copiilor cu ADHD, estimat la 3-7% din totalul copiilor, putem trage concluzia că problemele de învăţare sunt date în puţine cazuri de obrăznicie sau de gradul redus de inteligenţă al copiilor. Tulburare