Semnalul a fost dat de Fiat, cu al său fenomenal nou 500, care a prins neaşteptat de bine. Citroën a preluat ştafeta şi a plusat cu o linie întreagă de maşini cu pretenţii premium, DS. Iată că Opel şi Renault nu vor să rămână în urmă şi anunţă iniţiative asemănătoare. Se democratizează luxul?
Până acum câţiva ani, nici una dintre tentativele încercate de mărcile de volum de a intra în zona premium nu a fost încununată de succes: Citroën C6, Opel Signum, Renault Velsatis şi VW Phaeton sunt tot atâtea exemple de maşini care au promis mult - au şi oferit mult - dar n-au fost câtuşi de puţin iubite de piaţă. S-a demonstrat foarte clar că mărcile de volum nu pot ridica pretenţii în clasa medie executive şi mare, acolo unde au fost spulberate de mărcile premium de tradiţie. Totuşi, ceva se întâmplă, cu efecte extrem de interesante pentru cumpărători.
Emoţii, gadgeturi, personalizare
Drumul a fost deschis de Fiat, cu al său 500 reinventat. Departe încă de a fi premium, noul 500 a adus cu sine un design zăpăcitor, un aspect glossy, dar mai ales o gamă interminabilă de accesorii - elemente datorită cărora este în continuare vândut la preţuri la care alţii nici nu visează în clasa mini, cumpărătorii rareori optând pentru versiunea de serie.
Ştafeta a fost preluată de Citroën, care însă a cutezat mult mai mult: o linie întreagă de maşini cu tehnologie de ultimă oră, cu design extravagant, cu interior premium şi motoare puternice. Învăţând probabil din eşecul C6, francezii au luat-o de la mic la mare şi au început cu supermini-ul DS3, au continuat cu crossoverele DS4 şi DS5 iar în viitorul apropiat vor termina probabil cu o limuzină DS9, cel puţin în China.
Succesul nebun al lui DS3 (peste 100.000 de exemplare deja vândute) arată că există o piaţă foarte bine definită de cumpărători dispuşi să dea cu 20-30% mai mult pe o maşină, fie ea şi din partea