Daniel Cristea-Enache, "Cinematograful gol", prefata de Radu Cosasu, Editura "Polirom" (tel. 0232/21.74.40), colectia "Egografii", 254 p.
Daniel Cristea-Enache este visul intruchipat al mamelor de baieti. Tanarul acesta, care si-a pierdut in copilarie ambii parinti, a reusit sa ajunga pana la 36 de ani un critic literar de top, sa faca o cariera universitara (si-a luat doctoratul magna cum laude si acum e conferentiar la Litere), sa fie capul unei familii armonioase, cu doi copii maricei, si sa publice opt carti, distinse cu premii. Celor care se grabesc sa besteleasca la gramada "tineretul din ziua de azi" (incult, dezmatat si cinic), le atrag atentia ca sunt in culpa grava fata de oameni ca Daniel (slava Domnului, destui, dar necunoscuti), care stiu ce vor si muncesc din greu pentru a-si implini telurile, in ciuda piedicilor ce li se pun. Asta fara sa-si piarda nici hedonismul, nici umorul, nici caldura sufleteasca. Ca Daniel Cristea-Enache nu e deloc tipul tocilar-soarece de biblioteca-arivist-cu-orice-pret se vede cel mai bine in noua lui carte. "Cinematograful gol" e o selectie drastica a textelor publicate timp de patru ani intr-o rubrica saptamanala pe teme libere de la "Suplimentul de cultura" din Iasi, plus cateva articole aparute in alte reviste. Nici autorul nu stie carui gen ii apartine volumul lui: "Nu stiu exact in ce categorie se includ paginile (...) Publicistica? Publicistica in regim confesiv? Memorialistica deghizata? Jurnal de formatie, dupa ce aceasta va fi fost considerata incheiata? Speranta autorului e ca ele formeaza intr-adevar o carte, ca au fost scrise in sensul unei carti, iar nu in logica unui volum de stransura si umplutura, cum sunt atatea". De fapt, "Cinematograful gol" este autoportretul arcimboldesc sau "din farame" al unui tanar roman in timpul sau, cu varstele mici in anii ceausismului si cu adolescenta si tineretea du