Ionel BOSTAN • Lungul drum de la Militie catre Politia moderna. Conceptia regasita aici nu difera mult de cea in baza careia, cu mai multi ani in urma, România strabatea un drum asemanator • Asigurarea unui serviciu politienesc transparent, accesibil si responsabil, reclama abandonarea structurilor puternic ierarhizate (cu accente cazone) si instituirea altora, descentralizate, transparente si flexibile, fundamentate pe suprematia drepturilor si libertatilor civile • Demilitarizarea MAI presupune abrogarea actelor normative emise cu peste 20 ani in urma, privitoare la gradele speciale ale subofiterilor si ofiterilor MAI (de la plutonier la general) si realizarea transferului functiei de asigurare si restabilire a ordinii publice catre carabinieri • Din 2012, statele de organizare ale Politiei basarabene vor include doar 4.500 de politisti, cu toate ca numarul salariatilor va ramâne acelasi (peste 8.000). Cei aproximativ 3.500 angajati, care in prezent au activitate de birou in structurile de politie (juristi, economisti, medici, ingineri etc.), vor fi numiti functionari publici • Urmeaza, de asemenea, desfiintarea comisariatelor raionale si crearea unui departament de politie menit sa coordoneze activitatea Politiei Locale
Intre reperele strategiilor Executivului de la Chisinau, cele legate de ordinea publica si reformarea Ministerului Afacerilor Interne (MAI) retin oricui atentia, date fiind ambitioasele tinte propuse, in sensul modernizarii si ridicarii sistemului la cote europene. Conceptia regasita aici nu difera de cea in baza careia, cu mai multi ani in urma, România strabatea un drum asemanator. O perioada indelungata, Republica Moldova a dispus de un asemenea sistem format dintr-un aparat politienesc cu structuri dispersate, fara un centru unic de administrare si dirijare, cu dublari de functii, care generau conflicte de competenta. Activita