Î.Fac parte dintr-o echipă formată din şapte oameni. Toţi suntem foarte diferiţi, având orgoliile noastre. Din păcate, de cele mai multe ori se nasc conflicte între noi pornind, spun eu, de la factori externi şi care nu depind neapărat de noi, precum lipsa unor resurse, presiune din partea conducerii etc. Deseori, se ajunge la ridicări de voce şi cuvinte mai puţin plăcute. Cum ar trebui aplanat un astfel de conflict şi care credeţi că sunt principalii vinovaţi?
R.Conflictele despre care pomeniţi nu au cauzele menţionate, acelea sunt doar elemente din exterior, context care doar ajută ca „vulcanul" să erupă. Conflictele în sine au cauze mult mai complicate: toţi membrii echipei. Şi sunt complicate pentru că, exact cum spuneţi, fiecare este diferit şi are felul lui de a privi problema. Dintr-o dată, aveţi şapte păreri, abordări, nevoi care trebuie cumva aliniate şi îndeplinite. În caz contrar, apar scânteile.
Fiecare membru al echipei va privi situaţia prin filtrele lui. Aceste filtre sunt pur personale şi sunt generate de experienţa sa în domeniul respectiv, de istoricul relaţiei sale cu anumite persoane din echipă, de anumite trăsături de caracter, de anumite dorinţe pe care speră să şi le satisfacă acţionând într-un anume fel. Uneori, aceste dorinţe sunt mai puţin conştiente, precum dorinţa de statut sau cea de a avea putere în ochii colegilor. În aceste condiţii, este foarte clar că „bătălia" într-o situaţie de luare de decizie în echipă, de exemplu, nu este pentru „de unde să mai facem rost de resurse?", ci pentru a câştiga o anumită poziţie în echipă, pentru a „plăti nişte poliţe colegului care data trecută..." sau pentru a arăta tuturor expertiza într-un domeniu.
De multe ori, oamenilor le este greu să admită că la ei este cauza şi tot la ei este şi soluţia. De aceea, singurul prim pas logic de rezolvare a conflictelor din echipa d