Medicul şef al SMURD Bihor, Hadrian Borcea, şi inspectorul general al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Crişana, Ioan Baş, au prezentat luni, într-o conferinţă de presă, un sistem computerizat performant, care permite salvatorilor să intervină în mai mare siguranţă la acţiuni de descarcerare.
O bază de date uriaşă
"Sistemul de asistare decizională este amplasat pe o tabletă PC, ce funcţionează prin touchscreen şi care conţine o bază de date cu 20.000 de modele de autoturisme, vehicule, camioane produse după 1970", a precizat doctorul Borcea. Sistemul computerizat le oferă salvatorilor toate informaţiile necesare despre maşina din care trebuie să scoată victimele, astfel încât operaţiunea să dureze cât mai puţin, dar şi ca medicii şi victimele să nu fie expuşi altor pericole.
Practic, salvatorul care trebuie să scoată o victimă sau mai multe dintr-o maşină implicată într-un accident rutier, caută pe tabletă modelul vehiculului şi găseşte o imagine a caroseriei şi a structurii de rezistenţă a maşinii. Pe aceasta, cu diferite culori, sunt conturate zonele periculoase, care trebuie evitate de salvator pentru a nu complica acţiunea. "După ce accidentul s-a produs, sistemul de rezistenţă al maşinii devine periculos pentru pasageri şi pentru salvatori", a declarat şeful SMURD Bihor.
Întâi protectoare, apoi periculoase
Borcea a dat exemplul capsulelor cu gaz sub presiune, care se găsesc la aproape orice vehicul, şi care, dacă sunt tăiate, riscă să explodeze. Cum nimeni n-are cum să ştie unde se află aceste capsule la orice tip de maşină, salvatorul se va folosi de sistemul computerizat, care îi va indica locul exact al acestora, iar astfel el va putea să le evite. Periculoşi sunt şi senzorii airbag-urilor care nu se declanşează în timpul accidentului rutier, dar se pot declanşa ulterior, dacă, de pildă, echipajul de descarcerare se spr