"Va spuneam data trecuta despre acea forma muzicala numita "longa", care astazi este foarte cantata in cultura muzicala turca si araba. "Longa" este de fapt sarba noastra romaneasca, iar in istoria muzicii turce se spune chiar ca longa este de influenta valaha. Iata ca si noi am participat, cu putin, la o cultura. Deci trebuie sa fim constienti ca avem o muzica eleganta, nu doar muzica satelor, ci si muzica oraselor. Si nu doar a mahalalei, ci si a muzicii de curte", a explicat Constantin Raileanu, gazda celei de-a sasea intalniri din cadrul proiectului Cand Bizantul eram noi, de la ICR.
In cadrul evenimentului Alla Turca, ansamblul Anatolia a prezentat o alta fateta a muzicii de la raspantie de mileniu (muzica de sfarsit de secol XIX si de inceput de secol XX), prin autori ca Bela Bartok, Grigoras Dinicu, dar si compozitori ce au marcat trecerea de la muzica otomana la muzica moderna turca (Tanburi Cemil Bey, Cevdet Cagla, Refik Fersan, Nuri Halil Poyraz).
Muzica veche din spatiile balcanic si egeean
Incercam sa cream o punte intre noi si trecutul muzical romanesc, care nu se rezuma doar la muzica satelor. Trebuie sa fim constienti ca avem si noi o muzica de curte. Chiar daca nu este ideea noastra, totusi am ajutat la dezvoltarea ei.
Iata ca si noi am participat, cu putin, la o cultura. Deci trebuie sa fim constienti ca avem o muzica eleganta, nu doar muzica satelor, ci si muzica oraselor. Si nu doar a mahalalei, ci si a muzicii de curte.
Trebuie sa fim constienti ca, desi nu suntem un popor numeros si o cultura mare, am reusit sa ne aducem aportul la ceva ce ne-am apropriat, cum ar fi cultura bizantina si cultura otomana.
Drd. Constantin Raileanu, compozitor si dirijor al formatiei Anton PannSub influenta Revolutiei Franceze (1789), apare interesul pentru arta si cultura traditionala din medi