Cu toate că Sân-Nicoară, Moşul cel bun, aducător de bogăţie şi noroc, a plecat de trei zile de pe la noi, ecourile sărbătorii nu s-au stins în calendarul popular al românilor. Ziua de astăzi e cunoscută în popor fie drept soră a Sfântului Nicolae, Sâmnichioara, fie drept frate al acestuia, Simicoară/Sim-Nicoară/Sf. Nicolae Mic. Sărbătoare străveche ale cărei semnificaţii sunt destul de greu de decriptat astăzi, ziua de 9 decembrie aduce, pe lângă ambiguitatea denumirii, nenumărate restricţii comportamentale, atât individuale, cât şi colective. Caracterul nefast al zilei, al cărui pronunţat demonism o apropie mai mult de Sântandrei decât de Sân-Nicoară, era odinioară strict respectat în comunităţile tradiţionale. Se crede că astăzi, din cauza gerului, dracii se ascund în morile de apă, motiv pentru care morarii sunt deosebit de vigilenţi şi ţin ziua prin nelucru şi rugăciuni. Unii zic că e o sărbătoare mai mare şi mai rea decât cea a Sfântului Nicolae, iar dacă lucrezi, lucrează şi boala în casa ta. "Sora lui Sf. Nicolae se ţine de femei şi mai ales de fete mari. O fată mare, care a lucrat în ziua aceasta, s-a îmbolnăvit şi a murit, iar mamă-sa i-a cântat la moarte: În ziua de Sâmnichioara/ A urzit o scorţişoară./ Nu urzi , fată, scoarţa/ Că te loveşte moartea./ Şi ea scoarţa a urzit-o/ Şi moartea a şi lovit-o/ În negru pământ a vârât-o". (Th. D. Speranţia – "Răspunsuri la chestionarul de sărbători păgâneşti"). Despre această divinitate mito-folclorică, ce apare ba parte femeiască, ba bărbătească, se crede că ar fi surdă şi că nu ar şti când îi e ziua… Că dacă ar şti "ar face mari besade (răutăţi). Cert este că în cele mai multe cazuri sărbătoarea se ţine de frică: «Sânmicoară se ţine pentru friguri» (T. Pamfile), «Sânmicoară e rea de lovituri, boli cauzate în tot corpul, de pocit»… Se ţine pentru că e rău de gadini… cine lucrează de Sânmicoară se îneacă… Se ţine c