Odată cu dezvoltarea lumii virtuale, internetul a devenit tot mai prezent în vieţile noastre: de la limbaj sau idei răspândite online, până la formarea unor comunităţi.
Internetul nu se limitează la ecranul îngust care rulează paginile www, ci, de câţiva ani, coboară şi în stradă. Dincolo de produsele care se „materializează" după succesul lor virtual, spaţiul online este locul potrivit pentru organizarea de flashmob-uri - mişcări aparent dezorganizate şi spontante ale unui grup care se adună într-un loc public.
Unul dintre cele mai bine administrate flashmob-uri care au făcut referire la cultura internetului a fost realizat, în luna martie, în New York, cu ajutorul platformelor 4Chan şi Reddit. Mesajele trimise pe aceste reţele au îndemnat utilizatorii să-şi creeze profiluri false pe reţeaua de matrimoniale OkCupid, să le dea întâlnire unor membri, iar aceştia urmau să se întâlnească în Times Square. Deşi rezultatul nu poate fi cuantificat exact, dat fiind că celebra piaţă din New York este imensă, după eveniment au fost publicate pe 4Chan zeci de fotografii cu posibilele „victime".
Astfel de mişcări încearcă să ajungă la termenul celebru pe internet: „IRL", care înseamnă „in the real life", mai exact cu influenţă în viaţa reală. „Internetul, prin impactul radical pe care l-a avut la nivel social, n-a generat o subcultură, ci o serie infinită de culturi", consideră antropologul Bogdan Iancu. Specialistul este de părere că online-ul a redefinit conceptul de prezenţă, iar componenta socială şi culturală îi este dată de senzaţia de imediat, de reducere a distanţelor şi de diluare a graniţelor fizice sau geografice.
Totuşi, la nivelul influenţei reale, există încă mari diferenţe globale. „Tendinţa este ca internetul să aibă un factor de impact de dimensiunile şi cu caracteristicile pe care le-a avut media clasică cu decenii în ur