Avocaţii, juriştii, analiştii şi economiştii au mai puţin de o lună la dispoziţie pentru a găsi formula legală prin care acordul fiscal stabilit la summitul de la Bruxelles să fie implementat în cele 26 de state ale UE.
Cele mai presante probleme ale zonei euro sunt legate de soluţiile pe termen scurt: capacitatea mecanismelor financiare de a proteja economiile care au probleme de finanţare şi instituirea de reguli fiscale şi bugetare comune în zona euro. Pentru ultima problemă, liderii UE au stabilit la ultimul summit formula unui acord interguvernamental, dar imediat au apărut problemele legate de aplicare: unele politice, celelalte juridice.
Principalele întrebări
Care va fi natura juridică exactă a acordului interguvernamental? Cum va fi el legat de actualele tratate ale UE? Este posibil ca măsurile stabilite de zona euro să fie adoptate în mod similar celor pentru acquis-ul Schengen?
Cum va fi ratificat acordul în statele euro şi cum va fi aplicat în cele noneuro? Va fi nevoie de ratificare cu referendumuri naţionale? Rămâne deschisă problema piedicilor şi întârzierilor de politică internă, însă Germania anunţase deja la câteva zile după summit că pactul fiscal va fi aplicat cel mai târziu de la jumătatea anului viitor, chiar şi în cazul în care unele state membre nu au l-au ratificat până atunci.
Ce rol vor avea instituţiile UE în acord? Dar după ce el intră in vigoare? Cum va fi implicat Parlamentul European în acest proces mai ales că, dintre instituţiile UE, este singurul care are legitimitate fiind format din europarlamentari aleşi prin vot de cetăţeni? Aceste întrebări au fost puse în analiza postsummit a Centrului pentru Politici Europene din Bruxelles.
Primele răspunsuri
Între timp, experţii au identificat câteva elemente-cheie majore ce trebuie clarificate. Ce măsuri vor intra în acordul intergu