Spectacolul de teatru-documentar „Ultimele zile ale lui Nicolae Ceauşescu", realizat de Institutul de Cercetare a Crimelor Politice de la Berlin, care refăcea aproape milimetric procesul cuplului prezidenţial din 25 decembrie 1989, a făcut la vremea lui atât de multe valuri încât Valentin Ceauşescu a dat în judecată Teatrul Odeon care l-a găzduit.
Ca urmare a excelentelor lor prestaţii actoriceşti, Victoria Cociaş şi Constantin Cojocaru, care i-au interpretat pe Elena şi Nicolae Ceauşescu, au fost cooptaţi într-un alt proiect. De data aceasta este vorba despre un film, o docu-dramă regizată de Radu Gabrea care reface drumul Ceauşeştilor de la fuga de pe sediul CC cu elicopterul până la moarte. Filmul urmează să aibă premiera chiar de ziua „Tovarăşului", pe 26 ianuarie 2012.
„Cum Dumnezeu să empatizezi cu un criminal?"
Constantin Cojocaru ne-a povestit cât i-a fost de dificil să interpreteze un personaj atât de odios şi cum a ajuns el însuşi să-şi pună întrebări asupra corectitudinii procesului Ceauşeştilor. „Actoria este ca o cursă cu obstacole, dar de departe unul dintre cele mai dificile hopuri din cariera mea a fost rolul lui Ceauşescu. Asta pentru că nu poţi juca veridic un personaj dacă nu reuşeşti să empatizezi cu el. Şi cum Dumnezeu să empatizezi cu un criminal? Trebuia să-i găsesc de urgenţă câteva calităţi ca să nu-l transform într-o caricatură. Şi atunci, pentru că spectacolul nostru se axa exclusiv pe proces, am privit de sute de ori DVD-ul cu simulacrul acela de judecată în încercarea de a-i detecta monstrului o urmă de umanitate. Şi am reuşit. Am observat, de pildă, că era foarte atent şi grijuliu cu coana Leana. Îşi punea protector mâna peste palma ei, încercând să o liniştească, în semn de „lasă-i să vorbească". Şi atunci, deşi ştiu că pare că mă folosesc de un un clişeu care circula în epoca de aur, am înţeles că era un bărbat care