Serbia şi Kosovo au început să realizeze Acordul privind libera circulaţie. După o experienţă de numai 24 de ore, şi sârbii şi albanezii sunt mult mai nemulţumiţi decât până acum. Deputatul albanez în parlamentul Serbiei Riza Halimi declară că noul acord schimbă practic actualele bariere administrative cu altele, de ordin financiar. Despre ce este vorba: după proclamarea independenţei, Serbia a refuzat să recunoască orice document emis de Priština. Aceasta practic a însemnat că albanezii nu mai puteau să călătorească şi nici să tranziteze Serbia. Albanezii din Kosovo care, de exemplu, doreau să călătorească spre Europa centrală, făceau ocolul peste Skopje, Sofia sau chiar Sarajevo.
Corespondentul RFI la Belgrad, Petar Tomic:
La presiunea Uniunii Europene, după mai multe runde de negocieri în dialogul Belgrad – Priština, s-a găsit modalitatea ca Serbia să îşi menţină atitudinea de a nu recunoaşte independenţa Kosovei şi totuşi să se asigure libera circulaţie. Acordul care a intrat în vigoare la 26 decembrie prevede ca poliţia sârbă şi cea kosovară, la punctele de trecere, pe baza documentelor originale, să emită carnete speciale cu durata de până la 30 de zile.
Problemele care au apărut ţin de circulaţia autovehiculelor. Pentru fiecare autoturism din Serbia care intră în Kosovo, poliţia kosovară încasează o taxă de asigurare în valoare de 60 de euro pentru 15 zile. Serbia aplică o taxă de 100 euro pe lună pentru fiecare automobil înregistrat în Kosovo. Taxa include asigurarea în caz de accident şi primirea numerelor provizorii de înmatriculare pentru perioada de şedere în Serbia, respectiv în Kosovo.
Deputatul albanez Riza Halimi a adresat o scrisoare conducerilor din Belgrad şi Priština, arătând că măsura aplicată duce în continuare la ghetoizare. Cele mai multe greutăţi le întâmpina un număr de circa 30.000 de sârbi şi albanezi de ambel