- cum se vinde arta contemporană în Germania -
Hanovra vrea să concureze oraşele Berlin şi Kassel. Expoziţia de artă „Made in Germany Zwei“ de la Hanovra atacă frontal cele două evenimente majore dedicate artelor vizuale: „Berlin Biennale“ şi „Documenta 13“. „Vrem să arătăm lumii că mai există şi altceva“, a spus directorul Kunstverein Hannover, René Zechlin, în mesajul de lansare al expoziţiei. Ambiţiile sale sînt mari, dar şi potenţialul este imens. De ani buni Germania este, alături de Marea Britanie, una dintre principalele scene care promovează artele contemporane. „Documenta“, apoi „Berlin Biennale“ au reuşit să anticipeze cele mai interesante tendinţe din Germania şi din lume, concentrîndu-se pe ideile inovatoare, pe autorii emergenţi, pe curente de nişă, pe noile tehnologii. Aici, mai mult decît la orice altă bienală europeană, se „canonizează“ autorii. Clasic-contemporanul s-a distilat în laboratoarele de la Kassel şi de la Berlin. Mai este nevoie de (încă) un eveniment periodic major pentru artele vizuale? Nu şi da.
DE ACELASI AUTOR Cinci cuvinte - Anul cultural 2012 De ce s-a supărat Obélix - şi a plecat în Belgia Comunismul din cărţi Mulţumim, FILBNu, pentru că, pînă una-alta, „Biennale“ şi mai ales „Documenta“ sînt deja evenimente consacrate, ambele cîştigîndu-şi prestigiul prin promovarea unor fenomene oarecum marginale, dar valoroase. La Berlin primează dimensiunea comercială, la Kassel se mizează pe experimental – şi ambele au devenit staţii obligatorii pentru artiştii care caută un upgrade de cotă. Geo-cultural, „Biennale“ şi „Documenta“ au o acoperire bună, antenele întinse de curatori ajung adesea în locuri în care nu te-ai aştepta să găseşti ceea ce preţuiesc galeriştii şi colecţionarii din Occident. Poate că tocmai aici e şi punctul fragil comun ambelor evenimente: această căutare a exoticului oferă o dimensiune spectaculoasă, da