Pretul petrolului a sarit cu 8% saptamana trecuta, dupa ce vicepresedintele iranian Mohamad Reza Rahimi a amenintat ca va inchide stramtoarea Ormuz daca restul lumii va impune sanctiuni exporturilor cu petrol ale Iranului.
Cum Uniunea Europeana a anuntat, joi, ca va merge inainte cu sanctiunile, la cateva zile dupa SUA, blocand importurile de petrol iranian, merita examinate consecintele acestor actiuni asupra pretului petrolului.
Desi sunt multe motive pentru care observatorii cred ca Iranul blufeaza, depinzand prea mult de veniturile din exportul de petrol, nu trebuie exclus faptul ca blocarea stramtorii Ormuz ar pune in pericol tranzitul a 20% din titeiul din intreaga lume, scrie Forbes.
Economistul Ed Hirs a estimat ca pierderea zilnica a 10 milioane de barili de titei produs in Orientul Mijlociu va conduce, pe termen scurt, la cresterea pretului la 413 dolari per baril, luand in considerare cat de greu le este consumatorilor sa treaca la alti combustibili.
Acest soc este suficient pentru a impinge economia americana inapoi in recesiune. Economistul Kevin Kliesen sustine ca o astfel de crestere brusca a pretului la petrol, daca se mentine, creste sansele unei recesiuni cu 50% in primul an si 90% dupa trei ani.
Cei care analizeaza criza financiara din SUA din 2008 identifica cresterea cu 55% a pretului petrolului ca precedand declinul in activitatea economica.
O crestere cu 50% a pretului benzinei inseamna 70 de miliarde de dolari pe an platiti de consumatorii americani. Nicio alta problema nu determina daune economice atat de mari - nici macar caderea pietei imobiliare, care a determinat doar jumatate din contractia PIB-ului in primele trei trimestre din 2008 - restul este pus, de unii economisti, pe seama cresterii bruste a pretului petrolului.
Un studiu al FMI releva ca o creste