Potrivit Acordului recent parafat cu Uniunea Europeană, Republica Moldova s-a angajat să se debaraseze de până în 2017 de avioanele sovietice, iar până în 2023 - de elicoptere vechi. Aeronavele care nu vor mai intra în registrul de stat vor fi casate, vândute în Est sau vor ajunge la fier uzat.
După 2017, respectiv 2023, în registrul de stat vor fi înscrise doar aparatele de zbor certificate de către Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA). Cele care au fost fabricate până la destrămarea URSS vor lua calea altor țări sau vor fi casate. „Această perioadă de timp a fost oferită companiilor pentru ca să negocieze și să decidă ce anume vor face. Navele care nu vor fi certificate de EASA, vor fi radiate din registru, însă ele vor putea opera pe alte piețe", explică Valentin Dogotari, şeful serviciului Transportului Aerian.
La moment, potrivit Administrației de Stat a Aviației Civile, în Registrul aerian al Republicii Moldova sunt înregistrate 145 de aeronave, dintre care 118 fabricate până în anul 1992. 48 dintre acestea sunt avioane, iar 70 - elicoptere. De asemenea, avem 27 de aeronave fabricate după 1992 și alte 54 de aeronave ultrauşoare.
„Deocamdată, este vorba de 53 de aeronave care nu au certificate de tip european. Astfel, până în 2017, în Republica Moldova vor mai zbura 17 avioane, iar până în 2023 încă 36 de elicoptere", precizează Iurie Zidu, director general interimar al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile. „În cazul companiilor private este vorba de elicoptere Mi-8, KA-32 și de avioane AN- 2, IL-18. Statul are elicoptere de tip KA-26, Mi-2 și biplane AN-2. 99% dintre aparatele de stat vor fi scoase din registru, deoarece ele nu mai zboară. Pentru că nimeni nu le solicită și nu le putem vinde, acestea ar putea fi dezasamblate. Unele însă vor rămâne pentru întrebuințarea în agricultură", mai spune Iurie Zidu. Se pare însă că nici