Comisia Europeană (CE) a constatat că finanţarea şi facilităţile acordate companiei ungare Malev între 2007 şi 2010, în contextul privatizării şi renaţionalizării sale, constituie ajutor de stat ilegal, în condiţiile în care operatorul de transport nu ar fi putut obţine finanţări în condiţii similare de pe piaţă. Ungaria trebuie să recupereze ajutorul ilegal acordat Malev. Este vorba despre mai multe facilităţi care ajung la 64,1 miliarde de forinţi, echivalentul a peste 20 de milioane de euro.
Comisia Europeană a precizat astăzi că, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, intervenţiile autorităţilor publice în companii care desfăşoară activităţi economice pot fi considerate libere de ajutor doar în cazul în care sunt realizate în condiţii comparabile cu cele ale oricărui jucător privat de pe piaţă.
Ancheta Comisiei Europene în cazul Malev a concluzionat că, având în vedere situaţia financiară extrem de dificilă compania ar fi fost în imposibilitatea de a asigura finanţarea de pe piaţă în condiţiile în care a primit susţinere de la stat.
"O societate aflată în dificultate poate primi ajutor de stat, în condiţiile stricte stabilite în Ghidul UE din 2004 privind salvarea şi restructurare. Măsurile în favoarea Malev nu au îndeplinit aceste criterii, pentru că societatea nu au putut demonstra modul în care ar deveni viabilă din nou, în conformitate cu planul de afaceri actual. Planul de afaceri al Malev nu arată nici o dovadă că o sursă privată ar putea contribui la costurile de restructurare şi nici că există măsuri pentru a reduce denaturarea concurenţei provocată de ajutorul de stat", a mai precizat CE. Mai mult decât atât, Malev a primit deja ajutor de stat în mod repetat, pe parcursul ultimilor ani.
Pentru a remedia denaturarea concurenţei cauzată de avantajele economice pe care Malev le-a primit de la stat, Ungaria trebuie