La propunerea Ministerului Mediului şi Pădurilor, Guvernul României a aprobat, în şedinţa de miercuri, 11 ianuarie 2012, Hotărârea de Guvern privind normelor metodologice de aplicare a Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Normele metodologice reglementează anumite elemente cu caracter general cuprinse în Lege, fiind detaliate şi unele noţiuni privitoare la modalităţile de aplicare a acesteia.
Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a apărut marţi, 10 ianuarie 2012, în Monitorul Oficial al României şi va intra în vigoare, în data de 13 ianuarie 2012, conform Normelor de tehnică legislativă prevăzite de Legea 24/2000. Tot de la această dată, Legea va putea fi şi aplicată întrucât au fost aprobate şi Normele care reglementează aplicarea acesteia.
Noua taxă se aplică numai maşinilor care se înmatriculează începând din 13 ianuarie 2012, dată la care intră în vigoare noua Lege.
Actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.
Potrivit legii care are la bază principiul "poluatorul plăteşte", taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare această lege.
Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza