Consiliul Concurenţei a anunţat ieri cel mai aşteptat verdict al vreunei investigaţii derulate de instituţie, cea pe piaţa carburanţilor, marile companii petroliere fiind găsite vinovate de înţelegeri privind retragerea unui sortiment de benzină în 2008. Schimburile de mail-uri, mesajele trimise între manageri din OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL şi Eni România au stat la baza deciziei Consiliului Concurenţei şi au dus la amenzi de 880,5 de milioane de lei (peste 200 de milioane de euro), nivel record în toată istoria instituţiei care constituie de altfel o premieră la nivel european. Toate marile companii spun că vor contesta în instanţă această decizie, marcând astfel startul uneia dintre cele mai aprige lupte dintre marile corporaţii şi statul român.
Ancheta pe piaţa carburanţilor a început în 2005 şi s-a axat pe identificarea unor posibile înţelegeri între marile companii petroliere pentru fixarea preţului la pompă, fiind cunoscută practica prin care comportamentul unei firme de profil este automat copiat de toţi actorii din piaţă.
În 2009 ancheta se împarte în două secţiuni, pe fondul unor dovezi găsite care indicau anumite înţelegeri între companiile petroliere pentru scoaterea unui sortiment de benzină în 2008. Aceasta este şi partea pentru care ieri s-a anunţat un verdict final, ancheta privind stabilirea preţurilor urmând să se termine la jumătatea acestui an.
Petroliştii spun însă că acest sortiment de benzină era folosit cu precădere de maşinile mai vechi de nouă ani de zile şi că vânzările au scăzut constant până în 2008, concomitent cu numărul tot mai mic de autoturisme care foloseau acest tip de carburant, după cum explică MOL România.
Potrivit unor informaţii recente furnizate de Petrom, Eco Premium reprezenta aproximativ 2% din piaţa românească de carburanţi şi că decizia de a retrage acest carburant s-a bazat pe conside