- Politic - nr. 929 / 12 Ianuarie, 2012 Nu trebuie scapat din vedere nici faptul ca in invatatura crestina, mai ales cea paulina, este propovaduita si, in acelasi timp, intemeiata o noua autoritate–ordine, cea a "sfintilor”, care a devenit primordiala chiar fata de justitie si in raport cu cea a cetatii, pe care o evalueaza si o eticheteaza ca a fi a nedreptilor, care in cele din urma va fi biruita. Apare, asadar, o noua ierarhie a dreptatii si a dreptului in Noul Testament, delimitandu-se o ordine "exterioara” si una "interioara”. Asupra primeia Apostolul Pavel nu intervine, declinandu-si competenta in fata lui Dumnezeu. In Epistola I catre corinteni (5,12) isi justifica o asemenea neimplicare asupra ordinii exterioare cu care nu araveanimiccomun,intrebandu-seinmod justificativ si retoric: "Caci ce-am avut eu cu cei din afara (comunitatii-n.n), ca sa-i judec eu? (…) Pe cei din afara insa ii va judeca Dumnezeu”, respectand-o, intrucat ea poate fi considerata la fel de bine, atat ca "dreptate”, cat si ca "nedreptate”. In ceea ce priveste ordinea interioara a cetatii comunitatii, Apostolul Pavel concepea si chiar impunea realizarea ei prin acord, toleranta si intelegere intru frati, semeni, aceasta ordine fiind intemeiata pe iubire, care, asa cum ne putem da seama in crestinism, poate fi considerata drept un algoritm existential si spiritual. Insasi ordinea dreptatii este intemeiata pe iubire, sustine J.C. Eslin ca un comentariu facut textului paulian invocat. Printre analistii care afirmau rolul sentimentului si trebuintelor de iubire, ca o forta determinata pentru societate, il vom evidentia pe sociologul americanBenjamin Kidd. Dupa acesta, nu ratiunea si intelectul au determinat unitatea si evolutia sociala, ci sentimentul, in mod deosebit sentimentul religios. Prin extrapolarea functiei afectivitatii in plan social, sociologul citat ajunge sa-i confere acestei dim