Noua taxa de poluare a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare pe 13 ianuarie. Taxa auto va tine pe loc piata auto si va scadea pretul de vanzare la peste jumatate din parcul auto national, romanii fiind nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunar pentru o masina noua, spun analistii.
Persoanele fizice detin peste 80% din cele peste 4 milioane de autoturisme inmatriculate in Romania, iar un roman din zece are in posesie mai mult de o masina (408.800 de persoane).
„In Romania, evolutia cererii si a vanzarilor va fi nuantata de cadrul legislativ intern, care a marcat piata auto in mod semnificativ in ultimii ani. Este vorba despre noua formula a taxei auto care va descuraja puternic tranzactiile cu masini second-hand inmatriculate inainte de 2007 si despre gura de oxigen pe care o reprezinta programul Rabla pe piata interna. Daca 2011 a insemnat un an de stabilizare a vanzarilor dupa picajul din perioada 2008-2010, anul acesta se inscrie intr-o anumita continuitate, cu evolutii rezervate, dar pozitive si apetit pentru sustenabilitate”, potrivit lui Andra Casu, tax senior manager la Ernst & Young Romania.
Proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule va reduce cu pana la 25% actuala taxa pentru masinile aduse din strainatate, insa va obliga si cumparatorii de masini inmatriculate in Romania inainte de 2007 sa o plateasca, pentru a elimina orice discriminare asa cum cere UE. Taxa auto 2012 se calculeaza in functie de tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisiile de CO2 si deprecierea autoturismului.
“Noua metoda de aplicare a taxei auto va afecta pretul de vanzare al masinilor inmatriculate deja in Romania inainte de 2007, in special a celor cu motoare sub norma Euro4, care va scadea in principiu cu valoarea taxei de mediu. Cum in aceasta situatie se afla mai bine de ju