Un studiu efectuat în Statele Unite ale Americii pe durata a 20 de ani indică în ce fel calitatea profesorilor influenţează viaţa elevilor şi după absolvirea şcolii.
Până unde se poate întinde influenţa unui profesor asupra elevilor săi? Trei americani au avut această curiozitate, aşa că au făcut un studiu pe două milioane şi jumătate de tineri, urmărindu-le evoluţia din şcoala primară şi până la maturitate, notează cotidianul „The New York Times".
Când au încheiat studiul, Raj Chetty, John Friedman şi Jonah Rockoff, profesori de Economie la universităţile Harvard şi Columbia, erau mai bătrâni cu 20 de ani şi mai bogaţi cu următoarea informaţie: profesorii ai căror elevi iau note bune la examene tind să aibă efecte pozitive şi de lungă durată asupra vieţii acelor elevi, dincolo de şcoală.
Calitatea unui profesor contează atunci când e vorba despre numărul adolescentelor care rămân însărcinate, al tinerilor care merg la facultate şi despre cât de mulţi bani ajung să câştige acei elevi la maturitate.
„E adevărat că rezultatele bune la examene îţi dau acces la mai multă educaţie, iar cu cât faci mai multă şcoală cu atât cresc şi şansele să ai un job mai bun, cu un salariu mai mare", spune Robert Meyer, directorul Centrului de Cercetare de la Universitatea din Wisconsin, care de asemenea studiază influenţa calităţii profesorilor asupra elevilor.
O dezbatere naţională
Studiul este deocamdată cea mai cuprinzătoare privire asupra controversatei probleme a evaluării profesorilor în funcţie de rezultatele elevilor, în contextul în care americanii dezbat cu înflăcărare importanţa calităţii profesorilor şi care ar fi cele mai bune metode de-a o măsura. Multe şcoli, în Washing-ton şi Houston, au început deja să folosească anumite grile de evaluare pe baza cărora fac angajări, remunerează şi chiar concediază profesori. @N